Isle de Jean CharlesFoto: Karen Apricot New Orleans/Creative Commons

I höstas synade Effekt kulturen, och frågade sig varför inte kriserna syntes mer i film och litteratur. Det vore fel att säga att saker har förändrats särkilt mycket sedan dess, även om det har varit roligt att se vilken uppmärksamhet som Effekt-medarbetarens Jesper Weithzs roman Det som inte växer är döende har fått.

Men på Oscarsgalan i natt, som främst handlar om mastodontfilmer som Berättelsen om Pi, Les Misérables och Lincoln, finns det en film som sticker ut. Lågbudgetfilmen Beasts of The Southern Wild (den kostade visserligen cirka tolv miljoner kronor att producera, men det är endast en och en halv procent av de nästan 800 miljoner som Ang Lee satte sprätt på för att filma Yann Martels roman Berättelsen om Pi) är nominerad som bästa film. Regissören Benh Zeitlin är nominerad för bästa regi och nioåriga Quvenzhané Wallis är den yngste någonsin som har nominerats till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll.

Quvenzhané Wallis är fenomenal som flickan Hushpuppy som bor med sin far i the Bathtub – ett samhälle som har hamnat på fel sida fördämningarna som ska skydda New Orleans mot det stigande havet. Bathtub är civilisationens utkant i en nära framtid. Invånarna är människor som har offrats för att den stora staden ska skyddas mot klimatförändringarnas effekter. Samhällets formella institutioner har kollapsat, i stället är det ett slags fredlig men stundtals brutal anarki som råder. Den sociala gemenskapen är viktig. Enligt dem själva anordnar Bathtub världens bästa fester eftersom det inte är någon som måste ta hänsyn till att gå till jobbet dagen efter. Festerna är nästan apokalyptiska – som ett avsked – präglade av New Orleans musikaliska arv och det kreolska köket. Ingen av invånarna vill lämna platsen där de har sina rötter, trots att det bara är en tidsfråga innan samhället slukas av havet.

Beasts of the Southern Wild är den typ av film vi letade efter i höstas. En kulturell skildring som behandlar den minst sagt prekära situation vi befinner oss i, och vad som kan hända om vi inte lyckats ändra kurs. En film som kan kommunicera med oss på ett känslomässigt plan, vid sidan av alla rapporter, artiklar och grafer. Det är saga och socialrealism på samma gång. Som saga tillåter sig Beasts of the Southern Wild att ströva långt bortom fysikens strama tyglar, för att kunna iscensätta ett barns känslomässiga koppling till naturen, men som socialrealism är den kusligt nära verkligheten.

Det verkliga Bathtub heter Isle de Jean Charles – en ö utanför Louisiana som snart kan vara ett minne blott.

Varje år försvinner 40 kvadratkilometer av Louisianas kustland ner i i havet. Kusten är en del av Mississippi-flodens delta, och det är en naturlig process att den lösa jorden eroderar och dras med ut i havet. I ett orört delta kommer dock kusterosionen att kompenseras av de sediment som floden lämnar efter sig när den svämmar över, så att den totala landmassan förblir oförändrad eller till och med växer. Detta var också vad som skedde i Missisippi-deltat fram till de massiva översvämningarna 1927 då floden på vissa ställen var 97 kilometer bred.

Efter översvämningarna började bygget med vallar och fördämningar. Men när översvämningarna stoppas kan inte floden bidra med sediment för att ersätta jorden som försvinner i havet, och landytorna blir allt mindre. Fördämningarna är byggda för att hålla vattnet borta från de största städerna som New Orleans (även om det misslyckades katastrofalt under Katrina) men de platser som har hamnat utanför fördämningarna har lämnats åt sitt öde. De hotas nu inte bara av att kusterosionen, utan även av den stigande havsnivån som klimatförändringarna bidrar med.

Isle de Jean Charles är en sådan plats. Ön blir bara mindre och mindre, och kommer dessutom att hamna utanför de barriärer som nu håller på att byggas för att skydda Louisiana mot orkaner. För de som bor på Isle de Jean Charles handlar det om att antingen flytta eller bo kvar och vänta på vattnet. (Två dokumentärer håller just nu på att produceras om Isle de Jean Charles, som ni kan se trailers för nedan.)

Oscarsgalan är kändisfesten framför andra. Röda mattor och fotoblixtar välkomnar filmstjärnorna till en tillställning som domineras av storbolagens megaproduktioner. Även om en Oscar inte är ett bevis för en bra film, så kan Beasts of the Southern Wilds framgångar förhoppningsvis bli en inspirationskälla för andra filmskapare att börja behandla klimatkrisen.

PS. Ett kulturtips för er som befinner er i Stockholm. Imorgon, måndag, är det uppläsning ur diktsamlingen Blå Blixt på Stadsbiblitoketet kl 18.00, där Effekt-redaktören Jonas Gren medverkar.

 

Can’t Stop The Water from Cottage Films on Vimeo.

 

Last Stand on the Island from Evan Abramson on Vimeo.