I senaste numret av Effekt skriver Josefin Olevik om hur man bäst planerar vårens långväga tågresor. Själv har jag just knåpat ihop en sväng till London och sedan vidare till Paris. Nattåget till Köln, frukost där och sedan är man framme i London lagom till lunch. Inte så långt som man kanske skulle kunna tro.
Insåg också till min förvåning att tåget mellan London och Paris faktiskt bara tar drygt två timmar. Det är en timma kortare än Stockholm-Göteborg med X2000.
Jag gillar verkligen att åka tåg genom Europa. Landskap, städer, människor och deras berättelser och öden virvlar förbi. Det är några år sedan jag senast satte mig på ett flygplan och hittills har det inte känts som en uppoffring att låta bli. Men visst funderar jag över längre resor.
Efter klimatmötet i Köpenhamn började jag grubbla över möjligheterna att ta en båt över Atlanten till nästa stora klimatmöte, i Mexiko, i december. Det kräver en viss framförhållning och en massa research. Hittills har jag inte kommit så långt, men jag tänker återkomma till det. Kanske går det till och med att följa med en segelbåt?
Annars får jag medge att hjärtat slog några extra slag när jag häromdagen fick ett mejl med en länk om framtidens stora tågprojekt: En snabbtågslinje mellan Europa och Asien. London-Peking på 48 timmar. Och byter man i Astana i Kazakstan kan man ta en annan linje ner till Delhi i Indien, genom Iran.
Går allt som planerat är linjerna klara inom tio år, skriver Ny Teknik.
Om det är ekonomiskt eller ens praktiskt realistiskt vet jag inte. Men tanken svindlar i alla fall.
Camilla • 12 mars 2010 kl. 13:05
Låter härligt att kunna använda tåget även till längre resor och fjärran världsdelar. Nästa steg borde vara att se till att tågresandet blir ett ekonomiskt jämbördigt alternativ till flygresor så att vi inte väljer flyget för att det är billigare!
Finns det någon skatt på flygbränsle?
David Jonstad • 12 mars 2010 kl. 13:33
Det internationella flyget är befriat från skatt på bränsle:
http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20060316-2
Tomas Walch • 12 mars 2010 kl. 14:16
Hej Sara
Om du inte hittar en segelbåt (men hur coolt vore inte det) så satsa på ett långsamt fraktfartyg el likn. Snabbgående kryssningsfartyg har ungefär samma utsläpp som flyg eftersom de har en egen vikt per passagerare som är mer än hundra gånger ett flygplans + att bränsleförbrukningen ökar snabbt om man vill höja hastigheten i vatten.
Annars tycker man att ”dom” kunde bygga en anslutning till nämnda tåglinje med färja över till Alaska när dom ändå håller på 🙂
Sara Jeswani • 12 mars 2010 kl. 14:45
Du har rätt, Tomas, kryssningsfartyg är ingen hit när det gäller utsläpp heller. Det finns en och annan passagerarplats på lastbåtar, men det är väldigt dyrt, runt 1 500 dollar enkel väg. Så om någon känner till om det finns segelbåtar som tar passagerare blir jag hemskt glad för tips!