Den senaste veckan har diskussionen återuppstått kring om höghastighetståg är en bra idé eller inte. Bortkastade pengar: klimatpåverkan är inte särskilt stor eftersom tåget inte klarar av att locka över tillräckligt många från andra transportslag, menade Per Kågeson i DN härom dagen.
Nej, kanske inte med dagens system, där flyget går under helt egna regler. Men vem har sagt att det måste, eller ens kan, fortsätta vara så?
Jag vet inte hur många gånger jag har hört människor, från alla möjliga åsiktsläger, konstatera att folk knappast börjar välja transportmedel på ett klimatsmart sätt så länge flyget fortsätter att vara obegripligt billigt. Men sedan tar det liksom stopp. För det är inte helt lätt att skapa proteststormar där människor kräver att en bekvämlighet ska bli mer svårtillgänglig. Det behöver vi modiga politiker till, det är de som måste vara domarna i boxningsringen och se till att den ena parten inte är dopad.
I Storbritannien drivs ”Campaign for better transport”, som med en rolig film förklarar var problemet ligger. Det är ingen fair fight, helt enkelt.
NYFIKEN-GRÖN • 15 januari 2010 kl. 11:02
Intressant. Men hur ska man då göra?
Sara Jeswani • 15 januari 2010 kl. 17:37
Ett första steg kunde ju vara att låta flygpriserna reflektera flygets faktiska klimatpåverkan i stället för att subventionera det.I dag är i stort sett allt flygbränsle undantaget från både bränsleskatter och moms.
Ett annat kan vara att i globala avtal om utsläppsminskningar även räkna in utsläpp från internationell flygtrafik, vilket till exempel inte har gjorts i Kyotoprotokollet.
Mia • 15 januari 2010 kl. 21:35
Fast stopp och belägg nu! Det ligger mycket i det Kågeson skriver. Det går nämligen förbannat mycket energi för att driva ett höghastighetståg framåt. Jag hade nollkoll på detta faktum, men läste Monbiots ”Heat” där han sågar dessa tankar på ett i mitt tycke väl underbyggt sätt. Bara för att ett ord innehåller ”tåg” behöver det inte automatiskt vara bra. Min vision är istället att vi bygger ut den reguljära tågtrafiken, men att vi accepterar att det får ta lite tid att ta sig till punkt a till b. Om man nu nödvändigtvis måste åka dit. Flygtrafiken borde få bära sina egna, faktiska kostnader och då försvinner den absoluta majoriteten av alla flyglinjer snabbt. Ett hållbart samhälle tror jag på många vis är ett långsamt samhälle. Det provocerar säkert många men vårt hysteriskt uppskruvade tempo är nog bara en blipp i historien.
Gäst • 16 januari 2010 kl. 18:42
Hej!
Är det någon som känner till en bra hemsida att leta tågförbindelser mellan Sverige och Grekland på?
Viveka
Sara Jeswani • 18 januari 2010 kl. 13:57
Hej Viveka!
Jag längtar efter den dag när det är lika lätt att hitta tågförbindelser ute i världen som det nu är att söka fram snabba och billiga flyg på diverse nätsajter.
Det är tyvärr en bit kvar dit, men som biljettbokningsfreak kan jag ändå rekommendera den brittiska sajten seat61.com. Den ger visserligen bara den enklaste vägen till olika länder från Storbritannien, men man får en bra idé om vilka sträckor som kan var bra att boka var.
Lite om hur man tar sig till Grekland finns här: http://www.seat61.com/Greece.htm
Du kan t ex hitta en annan anslutning från Sverige till norra Italien och sedan följa hans råd.
En av hemligheterna med att boka tågbiljetter inom Europa är att köpa olika sträckor av olika tågbolag. När jag åkte till London köpte jag t ex sträckan Malmö-Köln av tyska Deutsche Bahn, och Köln-London genom franska SNCF. Lite omständligt, men mycket billigare än genom SJ. Biljetterna kan man oftast köpa på nätet och få hemskickade med posten.
Gäst • 17 januari 2010 kl. 11:58
Man inser vilken miljöpåverkan flyget har när man räknar lite på det. 6,7 procent av världens olja går till flyget. 85 x 0,067 = 5,65 miljoner fat per dag. Eller om man vill ha det i liter 905 miljoner liter varje dag. En jumbojet förbrukar 13000 liter per timma i planflygt, plus starten som drar 6000 liter för varje 1000 meters stighöjd.
Och de flesta av våra politiker tar för givet att oljan ska räcka till för att sprida så kallad västerländsk demokrati och rättvisa över världen. Inte jag i alla fall.
/Farfar
Gäst • 30 oktober 2011 kl. 21:41
Har någon kollat möjligheterna att resa till USA på ett klimatsmart sätt?
Flyg är ju som bekant inte bra. Men är det påtagligt bättre och ens möjligt att hitta en båtresa till ”over there”?
MVH Dagobert