Vi har tidigare skrivit om Annie Leonards pedagogiska kortfilmer om konsumtion (The story of stuff) och Cap& Trade.
Nu har Annie Leonard gjort ännu en film, denna gången om flaskvatten.
Vatten på flaska har blivit en stor symbolfråga. Dels för att försäljningen av flaskvatten bygger upp berg av skräp. Men framför allt för att själva idén om att paketera och dyrt sälja något som de allra flesta har billig tillgång till på armlängds avstånd, sätter fingret på det galna i vår konsumtionskultur.
Det sympatiska med The Story of Bottled Water är att filmen inte bara utmynnar i ett allmänt privatmoralistiskt budskap om att sluta köpa flaskvatten. I stället förklarar den hur man har skapat en efterfrågan på något som ingen visste sig behöva, och att det enda vettiga är att satsa offentliga medel på att förbättra kvaliteten och tillgången till rinnande vatten.
Leonard har till exempel fått med sig kampanjen Think Outside the Bottle, som arbetar för offentlig finansiering av rent vatten till alla och pressar amerikanska folkvalda för att sluta lägga gemensamma pengar i flaskvattenföretagens fickor.
Se filmen här:
Jonas Hansson • 6 april 2010 kl. 17:11
Flaskvatten är extremt onödigt och det är utmärkt om vi slutar konsumera flaskvatten. Håller också med om det pedagogiska i att kritisera flaskvatten. Lägg pengarna på att förbättra kvaliteten på kranvatten istället!
Men letar vi symboler på konsumtion som vi vill uppmuntra konsumenter att byta bort för att rädda klimatet, så är ju inte flaskvatten någon av dem, eller hur? Om vi utgår ifrån att vi har bråttom att minska utsläppen och att medelsvensson inte kommer att kunna ta in mer än 5-10 klimattips på ett år så ska vi inte prata flaskvatten.
1 liter importerad onödig Evian ger 150 gram CO2e/liter vatten enl SIK. Dricker man tre liter franskt källvatten om dagen så blir det 160 kg CO2e per år. Harmlöst jämfört med en flygresa till Sydamerika eller Thailand som kan ge 2-3 ton CO2e per person. Att bilpendla till jobbet är värre. En hamburgare om dagen är värre.
Kan vi enas om de fem stora klimatpåverkarna bland konsumtion och sprida dessa i alla sammanhang så tror jag det är möjligt att påverka klimatutsläppen ordentligt. Sprider vi 120 olika problem och tips så är jag rädd att budskapet blir vagt och resultatet mindre.
Flaskvatten är löjligt onödigt, men det är även långsemester. Hur många budskap kan konsumenter ta emot? Bör vi prioritera bland dem efter klimatpåverkan?
Sara Jeswani • 6 april 2010 kl. 18:26
Jag håller med dig om att flaskvatten inte är den främsta boven att rikta in sig på om man vill minska koldioxidutsläppen snabbt och effektivt. Men jag tror att tänkandet är minst lika viktigt som det rent praktiska handlandet.
I det här fallet handlar det om att erkänna att rent vatten är en mänsklig rättighet som vi alla borde vara med och säkerställa (till skillnad från något som bara den som har råd med kan köpa). Dessutom hela konsumtionsdiskussionen, som jag tycker är helt central när det gäller klimatfrågan.
Och behöver man egentligen se det som skilda budskap, kan det inte bara vara en del av (det egentligen enda) budskapet att planeten faktiskt har gränser?
Flute • 7 april 2010 kl. 09:30
Dessutom kan det också vara bra att inrikta sig på punkter som kan vara lätta att avvara när det gäller att minska sin konsumtion och resursförbrukning. Flaskvatten är en typisk sån punkt.
Kristofer • 7 april 2010 kl. 11:44
”Hur många budskap kan konsumenter ta emot?”
Jag ser det som ett problem att vi betraktar oss som konsumenter.
Gäst • 22 april 2010 kl. 21:09
Är ALLT flaskvatten av ondo?
Varför går vi inte till attack mot läsk?
Jag tycker det är bättre att barnen dricker ”bubbelvatten” än läk när det ska vara festligt.
Mamman
Sara Jeswani • 23 april 2010 kl. 09:03
Hej Mamman! Nej, rent hälsomässigt är ju inte läsk ett dugg bättre, tvärtom. Men från energisynpunkt kan man tycka att det är en vansinnig omväg att buteljera just vatten och låta det resa runt för att till slut hamna i ett kök där det finns en väl fungerande kran. Det blir en tydlig symbol för vår totala oförmåga att använda resurserna på ett vettigt sätt.