Den humoristiska konst/aktionsgruppen Yes Men, vars senaste film ”Yes Men Fix the World” sändes nyligen på SVT (Filmen kan ses på SVT Play fram till den 28 oktober), fortsätter att skapa kreativ förvirring.

I går föregick de energibolaget Chevrons nya goodwillkampanj ”We agree” (som skulle lanseras några timmar senare) med att sända ut pressmeddelanden där de utgav sig för att vara Chevron, men i stället hänvisade till en egengjord satirisk version av Chevrons kampanjsajt. Där konstateras att oljebolag borde städa upp efter sig och att människor i Ecuador, Nigeria, Mexikanska golfen och på andra platser också borde ha rätt till en ren och hälsosam miljö.

Efter pressmeddelandet följde en dag där nyhetstjänster världen över bollades fram och tillbaka mellan pressutskick från det fejkade Chevron och arga dementier från det verkliga.
”This hoax is part of an ongoing effort to blame Chevron for 16 billion gallons of crude oil spilled in the Amazon during drilling operations,” säger Rhonda Zygocki, Chevrons ”vice president of Policy, Government and Public Affair” i Yes Mens dementi.

Chevron själva (som för övrigt brukar skriva taglinen ”Human Energy” bredvid sitt namn) menar att the Yes Men förstör dialogen:
”Chevron’s new advertising campaign is meant to identify and highlight common ground on key energy issues so we can move forward safely, intelligently and collaboratively.  Unfortunately, there are some that are not interested in engaging in a constructive dialogue, and instead have resorted to rhetoric and stunts.”

Om inte annat kan skämtet fungera som en påminnelse till alla journalister att man bör kontrollera sin källor. Yes Men avslöjar åtminstone sina bluffar efter ett tag, vilket inte är fallet med andra planteringar.

Men det som Yes Men i detta fallet vill sätta strålkastarna på är ju egentligen Chevrons aktiviteter i Ecuador. Se trailern till filmen ”Crude” från förra året för att få en idé om varför Chevron och andra oljebolag investerar miljoner i att rikta blickarna åt andra håll