Anders Wijkman, som var ordförande för Miljömålsberedningen i samband med att den parlamentariska gruppen under 2015 och 2016 tog fram ett förslag på ett klimatpolitiskt ramverk, lägger sig nu på allvar i debatten om huruvida Sverige ska införa en flygskatt eller inte. På Twitter skrev han under gårdagen:

En annan som under gårdagen framförde en liknande åsikt var David Kihlberg, tillförordnad klimatchef på Naturskyddsföreningen:

Att denna kritik kom i går hade att göra med att Liberalernas partiledare Jan Björklund gjorde klart för Dagens Industri att allianspartierna hotar med misstroendevotum mot biträdande finansminister Per Bolund (MP), näringsminister Mikael Damberg (S) och den nyutnämnda infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) om regeringen tar med förslaget om en flygskatt och två andra skatter i den budgetproposition för 2018 som kommer presenteras för riksdagen den 20 september.

Hur det blir med de tre skatterna återstår förstås att se. Men för en månad sedan slog dock dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson (S) fast att flyget måste bidra när det gäller att uppfylla klimatmålen och att regeringen kommer gå vidare med förslaget om en skatt på detta område. I ett svar på en skriftlig riksdagsfråga skrev hon:

Genom en flygskatt kan flyget i större utsträckning bära sina egna klimatkostnader och därför kommer regeringen att föreslå att det införs en skatt på flygresor.

 

 

Läs mer på Effekt:

 

_______________

Vill du prenumerera på klimatmagasinet Effekt i ett år?
Swisha till 123 006 43 60
250 kr + namn och adress, så får du 4 nummer av papperstidningen
200 kr + mejladress, så får du 4 nummer av tidningen som pdf
Start med nummer 3/2017, som kommer i september och som har tema: visioner

_______________