Trasiga maskor och datormanualer

Datortrassel? Foto: Bruce Guenter/Flickr/Creative Commons

Ända in på 60-talet lämnade kvinnor in trasiga nylonstrumpbyxor hos skräddare för att få dem lagade. Idag, femtio år senare, låter det avlägset. Nu är det inte längre möjligt att lämna strumpbyxor på lagning, ens om man skulle vilja. Istället har plagget blivit en engångsprodukt som byts ut i samma takt som maskorna går.

Det är inte bara kläder som kastas ut och byts ut i allt snabbare takt. En liknande utveckling syns för inredning, mat (!), bilar och elektronik. Delvis beror det här på ”planerat åldrande”– alltså företag som aktivt begränsar livslängden hos sina egna produkter för att maximera sin vinst.

Saker som går sönder sätter helt enkelt fart på försäljningen, antigen genom köp av nya produkter eller via reparationskostnader. Istället för att informera om hur en dator kan monteras isär och repareras väljer många datorföretag därför att hänvisa till sina reparatörer eller till att köpa en ny produkt.

Australiensaren Tim Hicks utmanade under förra året maktbalansen genom att lägga upp instruktionsmanualer för bärbara datorer på sin webbsida Tim's Laptop Service Manuals. Instruktionerna är original från respektive företag, och finns att tillgå via dem. Men att hitta hela eller ens delar av manualerna är både svårt och tidskrävande, menar Tim Hicks. Därför bestämde han sig för att samla ihop manualer för olika märken och modeller på sin hemsida, och på så vis göra dem mer lättillgängliga.

Det är alltså företagens egna instruktioner Hicks lagt upp – en service både för konsument och producent kan det låta som. Det tyckte däremot inte elektronikjätten Toshiba, som hade fått sina manualer publicerade. De gillade inte alls initiativet och krävde att Tim Hicks tog bort dem från webbplatsen, något som Wired har skrivit om.

Toshiba uppger flera anledningar till sitt krav, och Tim Hicks delar med sig av argumenten här. Toshiba menar bland annat att ”okvalificerade” personer kan riskera sin egen hälsa av att ha tillgång till manualerna och försöka laga sina egna datorer. Reparationsmanualerna innehåller patentsatt information, och Toshiba menar att endast reparatörer med särskilda tillstånd, har rätt att tillgodogöra sig informationen

Toshiba håller helt enkelt på sina principer där rätt ska vara rätt. Intressen skyddas och pengar kan fortsätta tjänas. Som i så många andra fall. Upphovsrätt och patent framställs som synonymt med rättvisa villkor mellan producent och konsument.

Men frågan är hur mycket skada en Toshiba-användare tar av att veta hur hen kan byta en trasig del i sin dator. I jämförelse med hälsoriskerna den gruvarbetare som tar fram mineralerna till nästa nya dator utsätts för dagligen vågar jag påstå att den är marginell.

Senaste kommentarerna

  • Pella: ibland är en bra historia sannare än själva sanningen...
  • Kjell Vowles: Tack för rättelsen och länken. Denna kopia har dock...
  • Jonas Hansson: Jodå, talet finns publicerat sedan tidigare. http://...
  • Gäst: Klimatrörelse? I Sverige? Finns ingen! Klimatmarschen...
  • Gäst: Ha ha ha! Ja ni borgare bryr ju er verkligen om miljön...