Foto: Bright Meadow/Flickr/Creative Commons

Förra veckan fick jag anledning att åka till Bryssel. Jag bestämde mig för att ta tåget till Europas politiska centrum. Till att börja med var valet självklart.

Men efter att ha ägnat en förmiddag åt att fylla i de tre delresorna på respektive tågbolag och räknat samman kostnaderna för den dygnslånga resan stirrar slutsumman på mig. 2800 kronor. Då kom de. Motargumenten.

– Men, alla andra flyger ju!

– Flyget kommer gå i alla fall.

– Det spelar väl ingen roll, du kan ju klimatkompensera.

– Jag flyger ju väldigt sällan…

– Jag tvättar ju faktiskt allt i miljömärkt tvättmedel.

– Tänk vad mycket tid och pengar du sparar på att flyga

– Jag har ingen bil och jag äter inte kött, borde jag inte ha sparat in tillräckligt med klimatpoäng för att flyga då?

– Ta flyget bara, varför ska du hålla på och krångla!?

Och detta är bara några av alla de sömniga argument som plötsligt ekar i mitt eget huvud. En del sämre än andra, men inget av dem mer svårpunkterat än en lite för ambitiöst uppblåst ballong.

Att flyga fram och tillbaka till Bryssel tar strax över fyra timmar och kostar omkring 700 kronor. En resa med tåg kostar alltså mer än fyra gånger så mycket och tar 54 timmar. Om man ser till att sju av de timmarna tillbringas i Köpenhamn i väntan på tåget till Köln blir slutsumman ännu högre. Något ska ju ätas, matsäck bör köpas och kanske ska väskan låsas in. Jämfört med flyget är det med andra ord jävligt dyrt att ta tåget till Bryssel. Och besvärligt.

Ett interrailkort med ”fri” tillgång till rälsen i Europa köps för sig. Sedan betalas reservationskostnader för att få en sittplats. Därefter återstår in- och utresan från Sverige. Alla delsträckor till Bryssel måste bokas separat. Den billigaste resvägen innebär ofta flera timmar nattlig väntetid.

Sammanfattning: Året är 2013 och det är ungefär lika lätt att boka en tågresa som att reparera sin egen dator (läs inlägget om planerat åldrande här).

Det är kanske inte direkt någon omvälvande nyhet att det är dyrt att åka tåg. Tvärtom har tågpolitiken diskuterats i åratal, och direkttåg mellan Bryssel och Köpenhamn har överlagts ungefär lika länge som idén om p-piller för män. Tågtrafiken debatteras just nu på EU-nivå. Förslag om hur tågtrafiken ska förändras har lagts fram. Den pågående debatten grundas i det fjärde järnvägspaketet. Säga vad man vill om innebörden av förslaget, men det är på tiden att tågfrågan prioriteras.

Men är en förändring av tågtrafiken tillräcklig? Kanske behöver också synen på flygtrafiken uppdateras. Hur smidigt det än blir med tåg kommer många även i fortsättningen anse att det är bekvämare att sitta i en flygstol än i en tågkupé. Kanske är det dags att återigen blåsa liv i den idag ganska bortglömda diskussionen om en högre flygskatt?

Flyget står idag för fem procent av de totala utsläppen av växthusgaser i världen. Men flygresorna ökar allt snabbare. Och i vissa fall kommer flyget inte kunna bytas ut mot tåg. Men i de fall där det handlar mer om bekvämlighet än ett faktiskt behov kanske det är dags att kombinera moroten (billigare och bekvämare tåg) med piskan (betydligt dyrare flygbiljetter). Att flyga mellan Barcelona och Stockholm för fyra kronor är faktiskt inte rimligt heller i en strikt marknadsekonomisk värld.