Att bli sjösjuk av en bok är förstås att ta i. Men visst suger det till lite i magen efter bara några sidor, då följande beskrivning ges av när miljöorganisationen Sea Shepherds fartyg i december 2014 närmar sig den sextionde breddgraden och Södra ishavets norra gräns:

I Screaming Sixties kan en klarblå vattenyta utan förvarning resa sig som en djupgrön, vrålande vägg av vatten, och orkaner bildas så ofta att de aldrig blir namngivna.

När de prisbelönta norska journalisterna Eskil Engdal och Kjetil Sæter ger sig i kast med att beskriva den 110 dagar långa jakten på världens mest ökända fiskefartyg: Thunder, är det till en början just den geografiska positionen som gör det hela extra nervkittlande. Med flera veckors resa bara för att nå närmsta hamn krävs det trots allt ett rätt speciellt psyke för att någon ska vilja jaga efter ett tjuvfiskande fartyg som i sin tur försöker skaka av sig sina förföljare genom att med flit styra in först genom ett bälte av packis och sedan rakt in i en storm.

Foto: Sea Shepherd / Simon Ager

I  Jakten på Thunder (Offside Press) kretsar historien kring den svenske kaptenen Peter Hammarstedt och hans besättning på Sea Shepherds skepp Bob Barker, som stundtals också får hjälp i jakten av kollegorna på skeppet Sam Simon (till höger på bilden överst).

Peter Hammarstedt är i dag 32 år, men är ändå en veteran i sammanhanget. Han gick med i Sea Shepherd redan 2003. Många har sedan dess sett honom i TV-serien Whale Wars på Animal Planet – andra i South Parks Whale Whores. Häromåret var han med i en längre artikel i magasinet Filter, och den senaste veckan har han medverkat i både Skavlan på SVT och i Studio Ett i Sveriges Radio för att prata om boken.

Foto: Sea Shepherd / Simon Ager

Det är ett smart grepp av de två norska författarna att utgå från vad som till slut blev världens längsta fartygsjakt för att beskriva det olagliga, odokumenterade och oreglerade fisket som pågår i Antarktis, men också i många andra av världens hav.

Denna verksamhet omsätter miljardbelopp varje år. Det är helt enkelt något av en vilda västernvärld på internationellt farvatten i dag som möjliggörs genom mutor, korruption och brist på lagar. I boken går att läsa att enbart Thunder under sina år som tjuvfiskande fartyg drog upp fisk, främst tandnoting, för över 60 miljoner euro.

Fartyget hjälptes fram och beskyddades av anonyma fartygsagenter, försäkringsbolag, banker, korrupta tjänstemän och flaggstater som ville ha sin del av plundringspengarna.

I researcharbetet till boken har de två författarna besökt fem kontinenter för att prata med människor som på ett eller annat sätt varit inblandade i historien – allt från besättningen som fanns ombord på både Bob Barker och Thunder, till den arbetsgrupp på Interpol som samtidigt som jakten pågick även de jobbade med att få fatt på det efterlysta fiskefartyget.

Eskil Engdal och Kjetil Sæter visar att de är skickliga journalister också då de lyckas bena ut de extremt snåriga ägarförhållanden som ofta finns kring dessa fiskefartyg och där spåren i det här fallet bland annat ledde till den galiciska maffian i Spanien. Stundtals blir det dock lite för mycket av hur olika fartyg byter namn och bekvämlighetsflagg fram och tillbaka vilket gör att annat får lida. Exempelvis Peter Hammarstedts bakgrund, från hans första minne som barn till det att han för första gången mönstrar på på ett av Sea Shepherds fartyg, trycks in på två sidor. Boken hade tjänat på att ge lite mer utrymme till de tankar och funderingar som måste ha föregått ett sådant beslut.

Jakten på Thunder är hur som helst en spännande historia. Det är dessutom angelägen läsning eftersom det handlar om ett stort miljöproblem som världens regeringar hittills varit oförmögna att hitta en lösning på. En bit in i boken, när några ur Sea Shepherds besättning klättrar ner i ett fiskefartyg för att säkra bevis på olagligt fiske – samtidigt som fartyget med flit satts att sjunka ute på öppet hav just för att bevisen ska försvinna – då är man som läsare glad att det i alla fall finns någon som vill ta på sig rollen att vara sheriff i den här minst sagt ogästvänliga delen av världen.

 

_______________

Vill du prenumerera på klimatmagasinet Effekt i ett år?
Swisha till 123 006 43 60
250 kr + namn och adress, så får du 4 nummer av papperstidningen
200 kr + mejladress, så får du 4 nummer av tidningen som pdf
Start med nummer 1/2017, som har tema: flyg

_______________