Energibolaget GE Energy försöker sälja idén om rent kol med något så välbeprövat som sex. Lätt desperat, kan tyckas. Men visst, när lite hud och förföriska blickar förut lyckats sälja alltifrån illaluktande ost till traktorer, varför inte försöka även med fossila bränslen? 

Modeller av båda kön, med glänsande muskler och gruvarbetarhjälmarna käckt på svaj, försöker i GE Energys reklamvideo övertyga om att det är jättesensuellt att jobba långt under jordens yta, samt att det finns motsvarande 250 års energianvändning att bryta fram ur marken – och att den är ren. Allt med lite hjälp av koldioxidavskiljning och lagring, CCS, en teknik som är långt ifrån färdig att användas och som det finns en hel del frågetecken kring.
Slutklämmen, ”Imagination att work”, kunde nästan inte vara tydligare.

Men Transition Towns-rörelsens grundare Rob Hopkins blir ändå lite inspirerad. På sin blogg Transition Culture skriver han att han gärna skulle se en reklamkampanj för enklare leverne, minskad energiförbrukning och lokal matproduktion gjord i det här stuket. Själv tror han så starkt på idén att han är beredd att vaxa sitt bröst och börja inspelningen redan i morgon.

Oavsett om sex är rätt väg att gå eller inte – visst finns det en hel del som borde få sin status höjd? Jag ser till exempel fram emot den dag då vd:ar stolt flashar med sina busskort i styrelserummen eller heminredningsmagasinen beskriver hur hyreshuset kan gå ihop och göra sin egen kompost.

Mer om CCS: Ställ om, Arbetarens klimatblogg, P1:sKlotet om koldioxidlagring