Foto: Victor Brott
Miljöminister Andreas Carlgrens pressekreterare har kontaktat Effekt med anledning av bloggposten Den stora teknikbluffen där vi skriver att Andreas Carlgren tycker att motorvägar är bra för miljön och klimatet.
Eftersom ministerns medarbetare inte kan minnas något sådant uttalande har de bett oss redovisa en källa.
Vi tänker dock inte nöja oss med en källa, utan redovisar härmed fem stycken. Alla exempel på uttalanden som visar att Andreas Carlgren tycker att en sexfilig motorvägar är något som gynnar miljö- och klimat.
Exempel 1: ”Det är bra att trafiken ökar”
Vi börjar med ett klipp ur Uppdrag Granskning där Andreas Carlgren intevjuas om motorvägen Förbifart Stockholm och dess miljö- och klimatpåverkan. Han får frågan: ”Får trafiken fortsätta öka?” och svarar:
”Jag tror till och med att den måste öka. Det är ju det som är min poäng. Därför att jag tror det är bra att trafiken ökar. Det kommer ge ekonomisk utveckling. Det kommer ge massa kulturellt utbyte också, inte minst när vi reser till andra länder.”
Se en längre version av intervjun i Uppdrag Granskning och ett porträtt av Andreas Carlgren och hans förhållande till motorvägar.
Exempel 2: Förbifart Stockholm, för ”den som sätter värde på bra miljö”
I en debattartikel i Aftonbladet attackerar Andreas Carlgren socialdemokraternas Mona Sahlin för att hon inte står upp för Förbifart Stockholm:
”Den som sätter värde på bra miljö, ökad frihet, ekonomisk utveckling och att slippa öda sin tid i bilköer i Stockholmsområdet, bör akta sig noga för den rödgröna vänsterkartellen i höstens val. Det är tydligt när regeringen åter bekräftat att Förbifart Stockholm som leder trafiken förbi stadens centrum ska byggas.”
Exempel 3: ”Klimat- och miljöalternativet för Stockholm”
SVT:s ABC intervjuade Andreas Carlgren efter att regeringen i september 2009 meddelade att man tänker bygga Förbifart Stockholm, tvärsemot alla myndigheters utredningar som unisont visar på att motorvägen kommer att generera mer utsläpp.
”Detta är klimat- och miljöalternativet för Stockholm”
och
”Vi bygger för en tid då bilarna körs på miljövänliga bränslen, el, etanol eller biogas”, sa Andreas Carlgren.
Exempel 4: En E4:a för ”framtidens miljövänliga bilar som drivs på el och miljöbränslen”
I ett pressmeddelande från Miljödepartementet den 3 september 2009 förklarade Andreas Carlgren beslutet om att bygga Förbifart Stockholm. Framtidens bilar är alltså vänliga mot miljön.
”Miljö- och klimatalternativet för Stockholm är en storsatsning på spårvägar och bussar, en E4:a förbi staden och framtidens miljövänliga bilar som drivs på el och miljöbränslen.”
Exempel 5: Mindre utsläpp, men mer bilar
I en debattartikel på Politikerbloggen (återpublicerad på Andreas Carlgrens egen hemsida) använder Carlgren ironi för att förklara att minskade utsläpp inte kan innebära mindre biltrafik.
”För att klara klimatet behöver vi minska utsläppen från trafiken. Frågan är hur? Genom att stoppa människor från att åka bil eller? För Centerpartiet är bilen nödvändig.”
Bonus: Fossilfritt redan år 2020?
I nästan varje artikel som Andreas Carlgren skriver berättar han att Centern minsann arbetar för en fossilfri bilflotta år 2030. Han har en väldigt stark tilltro till att ny teknik ska lösa miljö- och klimatproblemen. Denna politiska linje formuleras här av Stockholmscentern på kampanjsidan ”Ja till förbifarten”.
”Miljöbilsutvecklingen går i en rasande fart. Biltillverkarna utvecklar nya tekniker med snålare motorer varje år. Och successivt närmar man sig en verklighet där bilarna går på el. När Förbifart Stockholm står klar någon gång i början av 2020-talet har vi en helt annan situation på vägarna än idag. Målet att ha en fossilbränslefri trafik närmar sig. Möjligen kommer vi redan att vara där.”
Som vi skrev här om dagen, enligt experterna på Energimyndigheten utgörs bilflottan år 2020 av 0,1 procent elbilar och 1 procent biogasbilar.
Vi hoppas att man på Miljödepartementet nöjer sig med detta och vi är naturligtvis väldigt nyfikna på om Carlgrens medarbetare har en annan uppfattning om sin ministers inställning i frågan.
Marcus • 19 november 2010 kl. 12:38
”I nästan varje artikel som Andreas Carlgren skriver berättar han att Centern minsann arbetar för en fossilfri bilflotta år 2030.”
Jag är så otroligt nyfiken på hur man kommer bygga helt fossilfria bilar i framtiden. Tänk en produktion av bilar som är helt oberoende av fossila bränslen! Jag tror VERKLIGEN på det!
Att bilar inte drivs av fossila bränslen 2030 kanske skulle vara uppnåbart (om man faktiskt hade börjat jobba mot det), men att få en HELT fossilfri bilflotta, nja…
Mycket fint av Effekt att visa på dessa källor, jag blir varm i hjärtat.
j@nne • 19 november 2010 kl. 13:49
jag tycker det är näst intill infantilt att påstå att
alla bilar skulle vara fossilfria 2030.
undrar om den mannen inte bor i stockholms innerstad!
det är dom som bor i centrum som ivrar mest för biltrafik
men dom kan ju inte köra i innerstan pga. av all trafik.
sen är det nog varning för avgasernas påverkan på innerstadsbefolkningen. iallafall verkar det ge minnesförluster, eller……
Gäst • 19 november 2010 kl. 15:00
Infantilt? Då kanske det kommer som en överrasking för dig att seriösa bedömare såsom Logi Energy tror att oljeexporten kommer att upphöra runt 2030? De länder som utvinner olja (dit hör som bekant inte Sverige) kommer att använda sin olja inom landet, importberoende länder (såsom Sverige) får helt enkelt leta efter andra råvaror att driva sina fordon och samhällen med. För du är väl inte så dum att du att vi norrmän kommer att sälja de livsviktiga dropparna till er svenskar när vår produktion 2030 inte ens kommer att räcka till att försörja oss själva?
j@nne • 19 november 2010 kl. 15:13
jag tror oxå att oljan tar slut. men jag tror inte vi har några alternativ till alla bilar 2030.och lika bra är väl det.det blir väl det kollektiva åkandet som måste utvecklas.
samt att vi lär oss att det inte behövs ett möte ansikte mot ansikte för att ta beslut i affärsvärlden och många andra sammanhang.dax att upptäcka det lokala mötet och att försöka återgå till det vi kallade självhushållning för några årtionden sedan. alla behöver väl inte odla allt men
att tänka i banorna att vår planet är förgänglig.
Foste • 23 november 2010 kl. 14:19
Mer än hälften av Sveriges oljeimport kommer från Danmark och Norge. I bägge länderna har utvinningen passerar sin topp. Danmarks oljeproduktion kan 2030 i bästa fall vara en tredjedel av dagens och Norges en fjärdedel av dagens. Alltså inte mycket att hoppas på från dessa länder.
Källa: Mikael Höök: Sveriges framtida oljeimport.
Rikard • 2 maj 2011 kl. 09:56
lite sen kommentar, men ändå: Regeringens mål för bilflottan är mycket elegant uttryckt: Det handlar inte om att den ska vara ”fossilfri” år 2030 – utan ”fossiloberoende”. Det vill säga – bara bilarna går att tanka med etanol eller biogas eller kan rulla ett par mil på el, så spelar det ingen roll om de i praktiken tankas med bensin.
Anders • 19 november 2010 kl. 13:57
Heja, heja!
Det här kallas journalistik! Fortsätt! Fortsätt!
David • 19 november 2010 kl. 15:27
Bra svar till pressekreteraren! Hoppas att detta inlägg får mycket uppmärksamhet!
::David
Flute • 19 november 2010 kl. 15:30
Snyggt grävt, David!
John Liungman • 19 november 2010 kl. 21:14
Gott jobbat David. Det är denna typ av journalistik vi hade velat se mer av i mainstream-media innan valet. Då hade vi kanske sluppit fyra år till med Carlgren och Erlandsson. Som om inte de senaste fyra åren (vargjakt, kringfart Sthlm, försämrat strandskydd, avskaffad skatt på handelsgödsel… osv) varit katastrofala nog.
Centern har en självbild som grönt parti, som inte har något alls med ministrarnas politik att göra. Det kommer förstås att drabba dem hårt i längden.
Martin Saar • 20 november 2010 kl. 15:25
Hej David!
Bra jobbat och oerhört bestickande. Hade nästan glömt bort hur schizofrent och motsägelsefullt Andreas C och Alliansen kommunicerat de senaste åren. Men det är förvånande att opinionen i Stockholm fortfarande är för byggandet av t ex Förbifart Stockholm. Hur länge kommer förträngningsmekanismen finnas kvar hos medborgarna.
Energimyndighetens senaste rapport om bränsleläget för transporter 2020 borde väl ändå landa i folks medvetande!?
Gräv mer!
Erik Nelsson • 21 november 2010 kl. 12:55
Fint journalistiskt arbete! Ska bli intressant att se hur Carlgren och hans gelikar ställer sig till sina egna citat.
Olof • 21 november 2010 kl. 22:11
Carlgren och hans medarbetare visar här upp ett tydligt exempel på att de tror att vi alla är sömngångare. Så är inte fallet, och David är en av flera som dragit ner byxorna på Carlgren ännu en gång. Enda anledning till att han inte får en misstroende förklaring mot sig är ju att resten av politikerna resonerar likadant.
Robert • 23 november 2010 kl. 11:20
Førbaskat bra skrivet David! Ska bli kul att se hur Carlgren & Co. førklarar sitt stallningstagande nar de har all statistik emot sig. Hur dum och pantad får mansk’an bli?
Christer Ljungberg • 30 november 2010 kl. 17:26
David! Du missar ett av AC:s största toppnummer. När han i Uppdrag Granskning som svar på utfrågarens påstående att forskningen visar att nya vägar genererar ny trafik svarar: ”Jag delar inte den uppfattningen”
Har skriovit om detta flera gånger:
http://ljungbergsblogg.blogspot.com/2010/03/ett-stort-paket-med-dalig-effektivitet.html#links
David Jonstad • 30 november 2010 kl. 17:32
Ja just det. Det är verkligen ett fint exempel på hur nonchalant man kan vara om man verkligen bestämt sig för att driva en viss politik, mot all vetenskap och sunt förnuft.
Åsa • 6 december 2010 kl. 19:10
Åhh, va jag hoppas att Carlgren läser ert svar, det är ju lysande.
Hoppas att han sedan läser forskningen om Förbifart Stockholm.
http://www.stoppaforbifarten.nu
Jämten • 6 december 2010 kl. 20:25
Fortsätt att följa upp vad Carlgren säger. Han kan i stort sett slänga ur sig vad som helst verkar det. Det är nog inte för inte som han i folkmun kallas för ”Ministeratrappen”, alla vet ju att det till sist är finansen som bestämmer. I två officiella tillfällen har nu först Maud Olofsson sagt att fordonsflottan i Sverige ska vara koldisoxidneutral 2030 (Vinnovas årskonferens) och Carlgren sagt samma sak på Klimatforum. Som David skriver har Energimyndigheten en helt annan syn på utvecklingen och som vi alla vet är bilarnas livslängd 17-18 år – vissa körs ännu längre – vilket innebär att 2012-2013 ska vi börja att endast köpa bilar som inte släpper ut någon koldioxid. Den som tror på det med den politik som förs idag bör nog fundera mer än en gång om förståndet fungerar som det ska!