Genom att betrakta andra tiders konst kan vi förstå vad som var viktigt för människorna som skapade den. Hällristningarna i Norden, till exempel, vittnar inte bara om en förmodern och mytisk tankevärld, där allt hängde samman i en större enhet, utan också om helt konkreta ting i vardagen: där är älgar och renar ristades i berget, för att där fanns – älgar och renar.

Om vi gör ett experiment, och försöker se vår tids västerländska kultur med blicken från en tänkt framtid, och prövar att utläsa ur fiktionen vad som var viktigt för den moderna människan, skulle svaret kanske ha blivit: poliser, polisbilar, helikoptrar, storstäder, vapen, våld, arméer, relationer, kärlek. I alla fall om man bedömde kulturen utifrån en vanlig tevekväll.

Hade vi fortsatt granskningen till litteraturen, måleriet och musiken, skulle vi snart inse att det fanns konst om i princip vartenda upptänkligt ting. Och konst som vi inte hade en aning om vad den handlar om.

Ett gemensamt drag skulle vi förmodligen ändå ha upptäckt: tämligen sällan behandlade konsten den ekologiska grund man visste riskerade att undermineras, trots alla – eller till och med på grund av alla – polisbilar, storstäder, vapen, relationer och kärlekar.

Var finns den ekologiska och den ekonomiska krisen i kulturen?

Effektredaktionen har i det här numret tagit sig an att undersöka vilka av vår tids hällristningar som kommer att vittna om klimatmässig och ekologisk medvetenhet.

Ur innehållet:

  • Experiment: hur länge överlever Effekts medarbetare i skogen?
  • Den ekonomiska krisen som drama
  • Effekts kulturkanon
  • Guide: vilken diet är bäst för planeten?
  • Eskilstuna kommun inspireras av Effekt och gör en resiliensstudie

Dessutom:

  • Kultur: Otäck roman om en otäck framtid
  • Banbrytare: Odlingen som går som på räls
  • Nyheter: Isbjörnar hotas av bränder
  • Fritid: Hemmagjort vin – oväntat gott

Beställ genom att mejla redaktion@effektmagasin.se

Pris 69 sek + porto