Det är inte ofta svenska politiker varnar för en oljeprischock. Men i morse var det just var Miljöpartiets Maria Wetterstrand sa när hon presenterade de rödgrönas förslag på höjd bensinskatt som ett sätt att förbereda oss på denna chock.

Med 49 öre per liter ska priset på bensin höjas genom skatten. Det är inget mindre än ”ett dråpslag mot landsbygden”, enligt Centerpartiets Maud
Olofsson
. För en vanlig bilist innebär det en femtiolapp extra i månaden. Vadå dråpslag?

Skälet till höjningen är dels att dra in pengar, men också att minska utsläppen från bilismen i ett försök att nå klimatmålen. Pengar lär det bli, men eftersom både de rödgrönas och regeringens politik syftar till att samtidigt öka folks inkomster lär bensinskattehöjning i sig knappast utgöra något större hinder för att ta bilen för de flesta (vilket Motormännen har helt rätt i). Det behövs betydligt mer än så att verkligen få folk att ändra beteende. När Statens institut för kommunikationsanalys räknade på effekterna av bensinskattehöjningar här om året var resultatet att det krävs ett bensinpris på uppemot 27 kronor för att fram till 2020 minska utsläppen med 20 procent.

De rödgröna vill minska utsläppen med 40 procent. Då kan vi prata dråpslag, liksom när den oljeprischock som Maria Wetterstrand med rätta varnar för kommer som en följd av peak oil/oljetoppen.

Jag tycker att det är helt okej att höja bensinskatten lite grann. Men den dagen som höjningen görs i syfte att verkligen styra mot ett mindre bilberoende samhälle lär Maud Olofsson få rätt. Det kommer att hårt drabba inte bara glesbygden men alla som är beroende av bil utan att vara rika.

Både regeringen och oppositionen borde fila på en plan för hur man ska hantera denna snara framtid. Mitt tips är att åtminstone utreda ett system med personliga utsläppskvoter i Sverige (aka koldioxidransonering). Jag rekommenderar den som verkligen vill sätta sig in mer i frågan att komma på det riksdagsseminarium om personliga utsläppskvoter som Effekt är med och arrangerar den 19 maj.

Media: SVD1, SVD2, SVD3, SVD4