Under gårdagens partiledardebatt i riksdagen kom frågan om en svensk flygskatt upp för diskussion i ett replikskifte mellan Annie Lööf (C) och Isabella Lövin (MP).

Annie Lööf gjorde klart att Centerpartiets huvudförslag för att få ned flygets utsläpp är ett framtida kvotpliktssystem, där alla plan som lyfter från svenska flygplatser ska tvingas att blanda in en viss andel biobränsle.

Men en positionsförflyttning verkar samtidigt ha skett då det gäller synen på den flygskatt som införs i Sverige om drygt två månader, den 1 april. Tidigare i år gjorde nämligen Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Emil Källström klart att skatten inte kommer bli långvarig efter ett maktskifte 2018:

– Det kommer vara en av de första sakerna som vi river upp, sa Emil Källström till Aftonbladet i mars.

Men det uttalandet gällde regeringens ursprungliga förslag om en skattenivå på 80, 280 respektive 430 kronor, beroende på resans längd. Regeringen föreslog dock några månader senare att skattenivåerna skulle sänkas till 60, 250 respektive 400 kronor, vilket också var de nivåer som riksdagen röstade igenom.

Under gårdagens partiledardebatt kom frågan om huruvida skatten kommer vara en av de första sakerna som rivs upp vid ett regeringsskifte i höst. Något rakt svar blev det inte, utan Annie Lööf sa i stället – vid två tillfällen – att ”vi är tveksamma” till flygskatten. En betydligt mildare kritik än vad som hörts tidigare.

 

**********

Se replikskiftet här:

 

Läs mer: