Företagsorganisationen Stockholms Handelskammare kom i veckan med en ny rapport, Flygplatsdöden – flygskatt skapar flygplatsdöd, där slutsatsen dras att en svensk flygskatt riskerar att leda till sju nedlagda flygplatser i landet och runt 30 000 förlorade jobb.
När Effekt granskade rapporten stod det dock snabbt klart att Stockholms Handelskammare inte på något sätt kan visa att flygplatserna hotas av nedläggning på grund av en skatt.
Detta blev ännu tydligare i går när vd:n för en av de utpekade flygplatserna, den i Jönköping, säger så här till Jönköpings-Posten:
– Rapporten är defekt och direkt felaktig. Att tro att flyget måste lägga ner, att prata om ”flygplatsdöd”, det är absolut inte relevant. Det kommer inte att hända.
Chefen för också en av de andra utpekade flygplatserna, den i Karlstad, säger till Sveriges Radios P4 Värmland:
– Jag tror inte att en flygskatt påverkar flygplatsen så att den läggs ner. Däremot kommer säkert antalet resenärer att minska – tillfälligt.
På Twitter riktas nu stark kritik mot Stockholms Handelskammares rapport, och den beskrivs som alltifrån en ”bluffrapport” och ett ”lågvattenmärke”, till ”fem i topp på listan djupt oseriös konsekvensbeskrivning”.
Läs mer på Effekt:
- Så försöker flygbranschen luras om utsläppen
- Flygbolagen bluffar igen
- Många frågetecken kring Centerpartiets kritik av flygskatten
- Flygskatt eller förnybart – vad ger mest klimatnytta?
- Ryktet om flygplatsernas död är betydligt överdrivet
_______________
_______________