Nu är det slutsemestrat för min del. Hädanefter gäller hårt men roligt arbete tills ett nytt bra globalt klimatavtal skrivs under i Köpenhamn i december (eller att ett dåligt klimatavtal hindras från att skrivas under).

En av många höjdpunkter under hösten, förutom lanseringen av första numret av Effekt och att jag släpper en bok om hur klimatkrisen kan lösas, är en ny film av The Yes Men. Den amerikanska aktivistduon The Yes Men är fantastiskt skickliga på att avslöja cyniska storföretags agendor genom humor. Deras metod är att lura sig in i media och näringslivsforum genom att utge sig för att vara företagsrepresentanter. Väl där tar de företagens affärsidéer och skruvar dem några varv extra. I den nya filmen The Yes Men Fix The World lanseras bland annat en lösning för företagsledare som vill överleva klimatkrisen: The Halliburton SurvivaBall. En sorts enmans-gated community.

Vid en oljekonferens talar The Yes Men i egenskap av Exxon-representanter om ett annat sätt att göra profit när klimatkaoset och oljetoppen slår till.

– Vi måste vara redo. […] Utan olja kan vi inte längre producera och transportera mat och de flesta kommer att svälta ihjäl. Det skulle vara en tragedi, men vi borde åtminstone använda de döda kropparna som bränsle åt oss andra. […] Redan i dag dör 150 000 människor årligen av klimatförändringarna. En siffra som bara kommer att stiga. Ska allt det gå om intet? Det vore grymt”.

Under tiden har åhörarna tilldelats ljus i form av röda klumpar: ett första exempel på en av Exxons nya produkter när oljan sinar.

Trailer för The Yes Men Fix The World:

Mer klimathumor: Satirsajten Badlands Hyena om klimatförnekarna.

Något som jag inte ser fram emot under hösten, men som ändå är värt att göra sig förberedd på är att klimatförändringarna kommer bli mer kännbara framöver. De senaste åren har uppvärmningen dämpats något av väderfenomenet La Niña. Nu tar syskonet och motsatsen El Niño över. Räkna med mer extremt väder, framför från och med nästa år (Arbetaren, Independent)