Lidl, som har 170 butiker runt om i Sverige, blir första livsmedelskedjan i landet att räkna på hur mycket växthusgaser man släpper ut och sedan klimatkompensera för alla dessa utsläpp.

– Genom att klimatkompensera tar vi ansvar för de utsläpp vi ännu inte lyckats minska. Samtidigt som klimatkompensationen gör stor klimatnytta ger kostnaden oss fortsatta incitament för att dra ner på vår energianvändning, effektivisera transporter och minska resursanvändningen, säger Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig på Lidl, i ett pressmeddelande.

Klimatkompenseringen kommer ske i samarbete med Zeromission. Enligt Lidl kommer pengarna gå till ett solpanelsprojekt i Dominikanska Republiken som ersätter fossila bränslen, ett solspisprojekt på Madagaskar som bidrar till minskad avskogning samt ett trädplanteringsprojekt i Nicaragua.

 

 

_______________

Vill du prenumerera på klimatmagasinet Effekt i ett år?
Swisha till 123 006 43 60
250 kr + namn och adress, så får du 4 nummer av papperstidningen
200 kr + mejladress, så får du 4 nummer av tidningen som pdf
Start med nummer 3/2017, som kommer i september och som har tema: visioner

_______________