Det var i september 2009 som det allra första numret av Effekt gavs ut. Det här var bara någon månad innan det enormt upphaussade klimattoppmötet i Köpenhamn skulle gå av stapeln.

Effekts tre grundare, David Jonstad, Sara Jeswani och Jesper Weithz, skrev gemensamt i tidningens första ledare:

Kriserna är överallt. Vart man än vänder sig står där en kris och stirrar hotfullt. En finanskris, en vattenkris, en matkris, oljekris, biologisk mångfaldskris eller en klimatkris. (…)

Att reagera genom att starta upp ett nytt magasin just under en ekonomisk kris borde få varningsklockorna att ringa. Det är nu som tidningar går omkull, inte startar. Trots det kunde vi inte låta bli. Vi konstaterade att det finns massvis av magasin i Sverige; om motorsport (33 stycken), om heminredning (31), om mode (21), men inget som på allvar tar sig an de frågor som kommer att avgöra allas vår framtid: de om klimat och hållbarhet.

Förhandlingarna i Köpenhamn vintern 2009 slutade som bekant i moll, och luften gick närmast ur det internationella klimatengagemang som byggts upp åren dessförinnan. Politikers, företags och inte minst medias intresse för de här frågorna sjönk nu också betydligt.

Men klimatmagasinet Effekt fortsatte att ges ut. Det var uppenbart att det trots allt fanns många människor runt om i Sverige som både ville läsa om och gemensamt diskutera vad det är för sorts problem vi som samhälle står inför, och vad som går att göra för att, om inte lösa problemen, så i alla fall bättre förstå dem och möta dem.

Det blev 40 fullmatade nummer, utspridda över tio år.

– ”Tillväxtens gränser”, ”förnekarna”, ”teknikdrömmar”, ”vatten”, ”flyg” och ”biologisk mångfald”. Genom åren har Effekts djupdykningar i olika teman definitivt bidragit till att driva den svenska miljö- och klimatdebatten framåt. Många diskussioner har startat här för att långt senare hamna också i de större medierna, säger Anders Hellberg, nuvarande redaktör och ansvarige utgivare, som jobbat för tidningen sedan 2014.

I höst är det dock dags att tacka för sig.

Effekt ges ut av Klimatmagasinet Effekt ekonomisk förening, som består av samtliga av tidningens nio redaktörer sedan starten. Dessa har fattat beslutet att inte fortsätta utgivningen, utan att i stället arbeta vidare i andra former med de frågor som Effekt kretsat kring. Det här görs med en övertygelse om att Effekts ambition att belysa klimatfrågan ur ett systemkritiskt perspektiv – bortom teknikdrömmar och symbolpolitik – kommer att föras vidare av andra aktörer inom media, att frågans dimension gör detta helt nödvändigt och att nya röster och nya publikationer snart lär låta sig höras.

Anders Hellberg poängterar samtidigt att beslutet att lägga ner tidningen och den tillhörande hemsidan inte har varit en fråga om ekonomiska förutsättningar.

– Effekt har alltid haft små resurser att jobba med. Inte minst i början då allt arbete skedde helt ideellt. Men sedan starten har vi också haft förmånen att få samarbeta med några av landets allra bästa frilansare: det har varit reportrar, krönikörer, fotografer, illustratörer, serietecknare och formgivare som alla haft ett stort intresse för de här frågorna och som trots struntsummor i betalning ändå alltid har levererat material av högsta kvalitet. Utan dem hade detta inte varit möjligt, säger han och fortsätter:

– I kombination med intäkter från runt tusen prenumeranter, en handfull trogna annonsörer samt stöd från statliga Kulturrådet, så har Effekts framtid faktiskt aldrig varit hotad. 

Det här är en viktig poäng som Effekts redaktion nu hoppas att fler aktörer i samhället, i och med dagens nedläggningsbeslut, ska börja fundera kring.

– När det pratas om vad man som privatperson, företag eller organisation kan göra för miljön och klimatet så glöms ofta betydelsen bort av att hålla en initierad journalistik vid liv –  en journalistik som har kunskapen att syna de argument som används i debatten, som med nyfikenhet försöker hitta exempel på hur en verkligt hållbar omställning kan gå till, och som vågar diskutera de här väldigt komplexa och svåra frågorna från olika håll och infallsvinklar, säger Anders Hellberg och lägger till:

– Att med en relativt sett ganska liten slant stötta en tidning eller nyhetssajt man tycker gör ett bra jobb, det kan faktiskt innebära en rätt stor skillnad, vilket tio år med Effekt ändå är ett tydligt bevis för.

Ett nytt nummer av klimatmagasinet Effekt kommer ut som vanligt i slutet av maj. Temat då blir civil olydnad.

Det allra sista numret av tidningen, som blir något av ett framåtblickande specialnummer, ges därefter ut i september/oktober, vilket då blir precis tio år sedan starten.

Effekts nuvarande prenumeranter kommer i samband med detta ges möjlighet att få tillbaka den resterande prenumerationsskuld som finns kvar, alternativt att efterskänka detta belopp till ett klimatrelaterat ändamål.

* Effekts redaktörer sedan start är:
David Jonstad
Sara Jeswani
Jesper Weithz
Jonas Gren
Monica Walldén 
Kjell Vowles
Annika Hallman
Isabelle Strengbom
Anders Hellberg

För frågor, mejla: redaktion@effektmagasin.se