Som bland annat klimatforskaren Annika Carlsson-Kanyama har visat är den klimatpåverkan som detaljhandelshoppingen står för förvånande liten jämfört med att till exempel äga och använda ett extra boende (det vill säga ha en stuga på landet). Eller jämfört med att en gång om året resa till exempelvis Thailand tur och retur.

Vilket förstås inte gör shoppingkulturens konsumtionshets till något att vurma för.

Idealen att ständig varukonsumtion gör ett samhälle rikt och att vi individer ska skapa och berika oss själva genom vad vi konsumerar dränerar jorden på resurser och skapar olyckliga människor. (Läs om olyckan i bland andra Katarina Bjärvalls Vill ha mer och Zygmunt Baumans Konsumtionsliv.) Men det gäller inte i Täby.

Under vagt antydd girl power-flagg har fritidskonsulenten Mats Blückert i Täby sytt ihop ett nytt kollokocept – Girl & the City. För 1 300 kronor ska tjejer i åldrarna 11 till 13 under en  sommarvecka dagligen åka in till Stockholm City och besöka NK, göra färganalys, gå på spa och ”dricka latte varje dag”. Könsstereotyper, någon? Konsumtionshets, någon?

– Jag brukar säga att de vuxna vill att [barnen] ska vara i skogen och få frisk luft, men det är dålig uppslutning till de lägren. Vi försöker se hur man kan få ungdomar intresserade av något som kan vara utvecklande, säger Mats Blückert till Metro.

Två frågor uppstår: När övergår anpassning efter en skadlig verkligheten till att vara ett aktivt skapande av samma skadliga verklighet? Och på vilket sätt är shopping utvecklande?


Media: Metro, E24, SVT.