Bild: The Science Museum

Även i England grönmålas det friskt. En nyöppnad, permanent utställning om klimatförändringar på statliga, ansedda Science Museum sponsras av… Shell.

Miljöorganisationen Platform, som protesterat mot samarbetet, skriver på sin hemsida att sponsringen är ett sätt för oljekoncernen att köpa goodwill från viktiga grupper (så kallade special publics) som akademiker, media och NGO:s, vilken i sin tur ger koncernen en social licens för sin verksamhet.

Sedan 2009 anlitar Shell också PR-firman Fishburn Hedges för att driva ett Special Publics Engagement Programme. Förra året sponsrade man utställningen BBC Wildlife Photograpy Exhibition på National History Museum, men samarbetet fick avslutas efter protester.  

Shell är inte ensamma om sin subtila grönmålning, fokuserad på att höja företagets generella anseende snarare än att direkt få deras produkter att verka miljövänliga. BP har länge skänkt pengar till the Royal Opera House och The National Portrait Gallery, och fick i somras mycket kritik för sin sposnring av Tate Britain

Mer om Shell och klimatutställningen: The Ecologist, The Times.