Svante Axelsson är sedan förra året nationell samordnare för det regeringsinitiativ som går under namnet Fossilfritt Sverige.

I början av januari intervjuades Svante Axelsson av Sveriges Radio där han bland annat säger att Sverige ska ”minska utsläppen till nära noll redan 2050”.

Uttalandet har fått Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson Jens Holm att i veckan lämna in en skriftlig fråga till klimatminister Isabella Lövin (MP). Han skriver:

Om målet är att nå nära nollutsläpp till 2050 är det en lägre målsättning än vad den parlamentariskt tillsatta Miljömålsberedningen har föreslagit. Sverige borde ha utmärkta förutsättningar att nå nollutsläpp långt före 2050. I fjol föreslog Miljömålsberedningen nämligen att Sverige skulle ha nollutsläpp senast 2045.

Frågan som Isabella Lövin nu ska svara på är vilket år regeringen egentligen avser att Sverige ska vara fossilfritt och ha uppnått nollutsläpp.

________

Läs mer om initiativet Fossilfritt Sverige här.