Företagen som ingår i Hagainitiativet har beslutat att sätta som mål att nå nettonolutsläpp till år 2030, det rapporterar Svenska Dagbladet.

Därmed ger företagen ytterligare understöd till professor Johan Rockströms förslag om att Sverige borde ha som nationellt mål att bli världens första fossilfria välfärdsnation, med siktet inställt på just år 2030.

Tidigare har målet för de 15 företagen i Hagainitiativet varit att minska utsläppen av växthusgaser med 40 procent till år 2020, men det har gått betydligt snabbare än tänkt, varför målsättningen nu alltså skärps. Detta kan också ses som en tydlig signal till Sveriges politiker, som förra året kom överens om att Sverige ska ha nettonollutsläpp först till år 2045.

Nina Ekelund, programdirektör i Hagainitiativet, säger i ett pressmeddelande:

– Sverige har chansen att visa världen att en omställning är möjlig genom energieffektivisering i alla led, övergång till förnybara energikällor och en grön teknikutveckling. För att vi ska lyckas krävs en lagstiftning som är långsiktig, statligt finansierad forskning och investeringar som går i linje med målet.

I Hagainitiativet ingår: AkzoNobel, Axfood, Coca-Cola, Green Cargo, Folksam, Fortum Värme, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s, HKScan, Preem, Siemens, Stena Recycling samt Sveaskog.

 

_______________

Vill du prenumerera på klimatmagasinet Effekt i ett år?
Swisha till 123 006 43 60
250 kr + namn och adress, så får du 4 nummer av papperstidningen
200 kr + mejladress, så får du 4 nummer av tidningen som pdf
Start med nummer 1/2017, som har tema: flyg

_______________