Consuming kids
Välgjord dokumentär om hur reklammakarna siktar in sig på de mest lättmanipulerade i samhället: barnen. Tänk att det finns så många psykologer, beteendevetare och sociologer som mer än gärna använder sina kunskaper för att lära företagen vilka knappar man ska trycka på för att få barn att bli besatta av en viss produkt.
Trailer:
What Would Jesus Buy?
Reverend Billy från Church of Life After Shopping står för den mest skruvade och energiska konsumtionskritiken. Tillsammans med sin gospelkör intar han köpcentrum för att predika om ”the shopocalypse” och driva ut djävulen ur Walmarts reklamskyltar. Filmen What Would Jesus Buy samlar Reverend Billys missionärsverksamhet.
Trailer:
The Story of Stuff
En pedagogisk genomgång på tjugo minuter av konsumtionens påverkan på allt: klimat, miljö, människor, jord, vatten och så vidare. Dessa effektivt använda minuter film, presenterade av Annie Leonard, har blivit en ögonöppnare för miljontals webbtittare världen över.
Fredrik Bergman • 13 maj 2009 kl. 22:15
Den briljanta Story of stuff har en egen hemsida där man kan se hela filmen (20 min) i ett svep.
http://storyofstuff.com/
Smidigare än youtube. Rekommenderas för lärare som på ett effektivt sätt vill visa konsumtionssamhällets avigsidor.
På sajten finns också en hel del läsvärt.