Klädkedjorna H&M, Lindex och Kappahl har tillsammans tagit initiativ till One Bag Habit, en kampanj som syftar till att bidra till minskad konsumtion av påsar och en ökad medvetenhet om påsars negativa miljöpåverkan.

Fler medlemmar har anslutit och i början av juni började företagen ta betalt för alla påsar i sina butiker. Överskottet från den försäljning som ändå sker ska oavkortat gå till ändamål som driver hållbar utveckling inom miljö eller sociala frågor.

Svenska Dagbladet rapporterar nu att butikerna redan efter en månad sett en tydlig minskning av antalet plastpåsar.

Hos Lindex väljer endast cirka 30 procent av kunderna att köpa en påse. Kappahl uppskattar att mindre än hälften köper en påse. Även H&M märker en minskning, även om man inte vill uppge någon siffra.

– Jag tror att på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar, så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl hos redan medvetna kunder, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl, till Svenska Dagbladet.

 

_______________

Vill du prenumerera på klimatmagasinet Effekt i ett år?
Swisha till 123 006 43 60
250 kr + namn och adress, så får du 4 nummer av papperstidningen
200 kr + mejladress, så får du 4 nummer av tidningen som pdf
Start med nummer 3/2017, som kommer i september och som har tema: visioner

_______________