Följ Effekt

4/2018

Tema Gruvor

Den som gräver en grop...

Etikett

Norwegian

Effekt anmäler ytterligare två bilannonser till Konsumentverket

Bilarna har placerats ute i terrängmiljöer – trots att det är förbjudet att köra bil på sådana platser enligt den svenska terrängkörningslagen.

Effekt anmäler bilreklam till Konsumentverket

Det här är andra företaget på kort tid som anmäls.

Effekt anmäler reklam till Konsumentverket

Det finns flera skäl till varför Norwegians annons borde prövas.

Därför är det viktigt att anmäla vilseledande reklam

Som konsument är det lätt att lockas av miljöpåståenden som används i marknadsföring av varor och tjänster. Det här gör att företag ofta lovar mer än de kan hålla.

Nya felaktigheter i rapporteringen om flygskatten

Denna gång är det Karlstad Airport som sprider information som inte stämmer.

Flygbolagen bluffar igen

Gör stor sak av att åtta av tio remissinstanser är emot en flygskatt. Men det påståendet håller inte vid en närmare granskning, det kan Effekt nu visa.

Så försöker flygbranschen luras om utsläppen

SAS, BRA och Norwegian menar att en flygskatt leder till "minimala klimateffekter". Deras egna mål skulle däremot göra "skillnad för klimatet, på riktigt". Effekt har tittat närmare på om detta verkligen stämmer.