I dag stod det klart att regeringen tänker ha med en flygskatt i budgetpropositionen för 2018 som presenteras för riksdagen den 20 september. I en debattartikel som publicerades i morse på Dagens Nyheters sajt skriver finansminister Magdalena Andersson (S), biträdande finansminister Per Bolund (MP) och ekonomiskpolitisk talesperson Ulla Andersson (V):

Klimatet kan inte vänta. Flygets påverkan på miljön måste bromsas. I dag är flyget en av de värsta klimatbovarna, men till skillnad från andra transportslag betalar det inte bränsleskatt och andra miljöskatter.

En viss justering sker dock gentemot det ursprungliga förslaget. Först var det tänkt att en flygresa från Sverige som håller sig inom Europas gränser ska beskattas med 80 kronor, men det ändras nu till 60 kronor. För den som flyger utanför Europa skulle det ha kostat antingen 280 eller 430 kronor, beroende på om avståndet är under eller över 600 mil. Men efter regeringens justering hamnar skatten på 250 respektive 400 kronor.

Att det blir en flygskatt välkomnas av miljörörelsen. Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl säger i ett pressmeddelande:

– Beskedet om att regeringen står fast vid en klimatskatt på flygets skenande utsläpp är en seger för klimatarbetet i Sverige. Åtgärden har inte bara stöd i vetenskapen och opinionen, det är en viktig signal om att vi måste sluta subventionera klimatproblem.

Gunnar Lind, klimatpolitisk talesperson för Greenpeace i Sverige, är även han positiv och säger i ett pressmeddelande:

– Att flyga är det snabbaste sättet att steka planeten. Svenskarnas flygande skapar mer utsläpp än hela den svenska personbilsflottan och det ökar kraftigt varje år. Det är helt centralt att människor flyger mindre än i dag, framför allt utrikes, och då är en skatt det mest effektiva styrmedlet.

Eftersom regeringen samtidigt inte kommer att gå vidare med förändringar av 3:12-reglerna och skiktgränserna så har allianspartierna gjort klart i dag att de i sin tur inte kommer rikta misstroendevotum mot något statsråd i regeringen, vilket de tidigare hotat med.

Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Ulf Kristersson meddelar dock i ett sms till Aftonbladet att flygskatten kommer avskaffas vid ett regeringsskifte:

Det är beklagligt att regeringen väljer att driva igenom en ny flygskatt, även om den nu verkar lite mindre dålig än tidigare. Alliansen kommer inte att begära misstroende. Däremot kommer Moderaterna att avskaffa skatten redan den 1 januari 2019 om vi vinner valet 2018. Skatten kommer då ha varit verksam under mindre en ett år.

 

Ett liknande resonemang hördes i våras från Emil Källström, Centerpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, som då sa till Aftonbladet att om regeringen inför skatten så kommer den inte bli långvarig efter ett maktskifte 2018:

– Det kommer vara en av de första sakerna som vi river upp.

Flygskattens vara eller icke vara ser därmed ut att kunna bli en av de stora valfrågorna nästa år.

 

Läs mer:

_______________

Vill du prenumerera på klimatmagasinet Effekt i ett år?
Swisha till 123 006 43 60
250 kr + namn och adress, så får du 4 nummer av papperstidningen
200 kr + mejladress, så får du 4 nummer av tidningen som pdf
Start med nummer 3/2017, som kommer i september och som har tema: visioner

_______________