Elcykelboomen har kommit till Sverige. Det konstaterades häromveckan i samband med att Cykeltrendrapporten 2016 (pdf) publicerades.

Bakom rapporten står Svensk Cykling, en paraplyorganisation som består av Cykelbranschen, Cykelfrämjandet, Svenska Cykelförbundet, Naturskyddsföreningen samt Vätternrundan.

De stora cykeltrenderna som identifierats av dessa organisationer är:

Elcykeln

Flera europeiska länder ligger före Sverige, men nu börjar intresset för elcyklar att nå kokpunkten. I början av året öppnade landets första elcykelvaruhus i Stockholm, Cycleurope startar elcykelproduktion i Sverige och försäljningssiffrorna rakar i höjden. I Sifo-undersökningen som gjordes på uppdrag av Svensk Cykling svarade över en tredjedel att de kan tänka sig att köpa en elcykel.

MTB (Mountainbike)

Svensken har i allt högre utsträckning börjat använda cykeln som ett träningsredskap utomhus. Enligt Sifo-undersökningen som Svensk Cykling lät göra tidigare i år är det så många som 48 procent av svenska folket brukar cykla för träning och motion varje vecka.

Tjänstecykeln

Tjänstecykeln slår nu igenom på bred front. Många företag och inte minst offentlig sektor har upptäckt fördelarna med att erbjuda tjänstecyklar till personalen. Ett lyckat exempel från Jönköping visar att efter två omgångar med erbjudandet om förmånscyklar till de anställda i kommunen rullar nu 1 897 nya cyklar i Jönköpings kommun.

Lastcykeln

Inom området citylogistik och godstransporter har nya typer av fordon som till exempel el-assisterade lastcyklar blivit allt vanligare, och en allt viktigare lösning på städernas transport- och trängselproblem. Lastcykeln blir nu allt vanligare även bland privatpersoner och familjer. Med hjälp av en lastcykel kan man handla, hämta barn och sköta andra sysslor som underlättar vardagen.