I början av mars publicerade Effekt en artikel där Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket, intervjuas om varför det är viktigt att anmäla vilseledande reklam till myndigheten.

Som en del i denna publicering valde Effekt att anmäla den annons från flygbolaget Norwegian som fick bildsätta artikeln. Kort därefter anmäldes också ett flertal annonser som gällde Subarus bilmodell Outback.

Effekt fortsätter nu att uppmärksamma frågan om hur marknadsföring och reklam, sett ur ett miljö- och klimatperspektiv, i dag ofta används på ett minst sagt problematiskt sätt av olika företag – detta samtidigt som TV, radio och tidningar sällan verkar reflektera över vilka budskap de medverkar till att föra ut.

Ett färskt exempel är det statliga energibolaget Vattenfall som just nu har en reklam i TV där budskapet är att bolaget vill ”göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation”.

Att Vattenfall har detta som ett koncernövergripande mål är förstås inga problem.

Men frågan är om Vattenfall får använda sig av ett så här pass otydligt påstående i reklamsammanhang.

För när i tiden är egentligen ”inom en generation”?

Det framgår inte alls i reklamen.

I slutet av filmen finns visserligen en länk med, till sidan: vattenfall.se/fossilfreedom, där det bland annat går att läsa:

Vi på vattenfall har bestämt oss för att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. För att lyckas måste vi, som ett av Europas största energibolag, först bli helt fossilfria själva.

Scrollar man sedan nedåt en bit kommer följande bild, vilket ger intrycket av att Vattenfall siktar på att bli helt fossilfria själva till år 2050, det vill säga om 32 år. Först därefter någon gång kan det alltså bli möjligt att leva fossilfritt.

Men går det att få ett mer exakt årtal när i tiden som ”inom en generation” är?

Det verkar tveksamt. När Magnus Hall, Vattenfalls vd och koncernchef, medverkade i Ekots lördagsintervju för en dryg månad sedan fick han frågan (8:40 in i programmet) just om hur lång tid det ska ta för bolaget att ställa om från fossila bränslen:

Det blir fram till 2050 nånting har ni sagt?

Varpå Magnus Hall svarade:

– Vi har egentligen inte sagt det, utan vi definierar en generation som att de barn som föds i dag, när de får barn. Och det kan variera lite. Den här väldigt exakta tidpunkten tycker vi är lite svår att ta i.

Intressant i sammanhanget är att Magnus Hall alltså säger att Vattenfall har en definition av vad ”inom en generation” innebär. Men den definitionen är långt ifrån tydlig, och den kommuniceras inte heller ut av Vattenfall i samband med deras reklamfilm.

Konsumentverket skriver samtidigt på sin hemsida så här om hur företag bör använda miljöpåståenden i reklamsammanhang:

  • Om du använder miljöpåståenden, använd då tydliga och entydiga påståenden som du kan styrka (verifiera).
  • Om miljöpåståendet inte är tydligt och entydigt måste det preciseras (kvalificeras).

 

 

********

Läs också: