En domstol i Österrike har, i vad som beskrivs som ett historisk domslut, kommit fram till att flygplatsen utanför huvudstaden Wien inte ska få tillstånd att bygga ut med en ny tredje rullbana.

Nyhetsbyrån AFP beskriver det hela så här:

Austria’s Federal Administrative Court in a ruling published late Thursday said that the ”positive aspects of the project cannot justify the high extra carbon dioxide pollution”.

A third runway would result in a ”significant” rise in greenhouse gas output, contravening the country’s domestic and international undertakings to reduce emissions, a statement said.

I The Climate Law Blog framgår följande information:

After reviewing several estimates, the court concluded that a third runway would increase Austria’s annual CO2 emissions by between 1.79 and 2.02% by 2025. This is at odds, the court noted, with Austria’s 2020 transport sector emissions reduction target of 2.25%. The court also observed that short-term gains in the form of commerce or jobs were easily outweighed by the likely economic consequences of a destabilized climate.

Från flygplatsens sida ska man ha gjort klart att domen kommer att överklagas, så sista ordet är ännu inte sagt i saken. Samtidigt lär domslutet få stor internationell uppmärksamhet framöver, inte minst här i Sverige, där frågan om att bygga ut Arlanda med en fjärde rullbana just nu är högaktuell.

**********

Läs mer i Effekt: Nytt råd ska ta sig an frågan om en fjärde rullbana på Arlanda

 

_______________

Vill du prenumerera på klimatmagasinet Effekt i ett år?
Swisha till 123 006 43 60
250 kr + namn och adress, så får du 4 nummer av papperstidningen
200 kr + mejladress, så får du 4 nummer av tidningen som pdf
Start med nummer 1/2017, som har tema: flyg

_______________