I förra pappersnumret av Effekt skrev Sara Jeswani om grönmålning, det vill säga när företag använder mer eller mindre lögnaktiga marknadsföringsknep för att framstå som bra klimatval. Det kan till exempel handla om att hålla fram en liten – men klimatvänlig del – av sin verksamhet. Vilket så klart ser bättre ut än att skylta med sin kärnverksamhet.

På torsdag ska jag vara med i en paneldiskussion om grönmålning. Kom gärna och lyssna och tyck till. Tillställningen sker med anledning av att Miljöförbundet Jordens vänner släpper en rapport, Greenwash – grönmålning av svarta miljösamveten. ”Är allting verkligen så miljövänligt och ’grönt’ som företagen påstår?” undrar Miljöförbundet Jordens vänner och frågan har den gångna veckan ställts i skarpare belysning av en kommande FN-rapport som Guardian skriver om. Enligt den ännu opublicerade FN-rapporten kostar de miljöskador som världens 3.000 största företagen årligen skapar 2,2 biljoner dollar. Över hälften av denna kostnad beräknas komma från klimatförändringar som följd av utsläpp av växthusgaser. Grönmåla det den som kan.

Grönt! Eko! Reko!
4 mars
Var: Sensus, Medborgarplatsen, Stockholm
När: Klockan 18-20 (drop-in med fika från 17.30)

Medverkande: Ellie Cijvat och Anna Bernstad (MJV), Jesper Weithz (Klimatmagasinet Effekt), Christopher Riddselius (Fair Trade Center), Per Grankvist (författare till boken CSR i praktiken), Henric Wahlgren (Kinnarps).

Fri entré – men antalet platser är begränsat

Facebook