Världsnaturfonden WWF har låtit Sifo genomför en undersökning bland svenska folket om synen på klimatförändringarna.

Undersökningen visar att det är de unga, 16-25 år, som tar frågan på störst allvar. För dem är klimatfrågan den viktigaste samhällsfrågan, medan den kommer på tredje plats sett till hela befolkningen, efter ”militära konflikter och krig” samt ”terrorism”.

Det här avspeglar sig också i hur svenska folket agerar. Exempelvis 21 procent av unga kvinnor uppger att de är vegetarianer eller veganer, jämfört med gruppen män 50+, där motsvarande siffra är tre procent.

Att hyra, låna eller dela tjänster och prylar ser också ut att bli allt populärare bland de yngre.

–Särskilt den yngre halvan av befolkningen har en stor aptit på att pröva nya tjänster som bilpooler, hyrcyklar, kläduthyrnings- och musikdelningstjänster som minskar miljöpåverkan. Förhoppningsvis är det bara början på en positiv utveckling mot en mer hälsosam cirkulär ekonomi med mycket lägre utsläpp, säger Stefan Henningsson, senior rådgivare då det gäller klimat-, energi- och innovationsfrågor på WWF, i ett pressmeddelande.

1 646 personer i åldrarna 16-79 år ingår i undersökningen.

 

_______________

Vill du prenumerera på klimatmagasinet Effekt i ett år?
Swisha till 123 006 43 60
250 kr + namn och adress, så får du 4 nummer av papperstidningen
200 kr + mejladress, så får du 4 nummer av tidningen som pdf
Start med nummer 1/2017, som har tema: flyg

_______________