Han har visserligen kickats som miljöminister men Andreas Carlgren (C) är fortfarande en symbol för en förhärskande inställning till samhällelig problemlösning – att tekniken fixar rubbet. Så spådde Carlgren för två år sedan att den svenska bilflottan på 2020-talet skulle domineras av elbilar.

Utan att vara pessimismkramare kan man säga att det är långt kvar. Hittills i år har det sålts 78 elbilar i Sverige, uppgav DN nyligen. Jämför det med att det säljs ungefär 300 000 nya bilar i Sverige årligen. Eller för att göra det visuellt: Ställ alla landets nyregistrerade bilar sida vid sida och du skulle få gå åtminstone två kilometer mellan dem som drivs på batteri.

Elbilen rosar inte marknaden således. Och för att ytterligare strö socker i tanken bör man påminna om att högtflygande drömmar tenderar att nonchalera det som syns på marken. Drömmen om elbilen är inget undantag.

Här är några exempel:

Koldioxidutsläpp. Livscykelanalyser av bilar med olika bränslen visar att elbilar inte nödvändigtvis ger lägre utsläpp av koldioxid än dieselbilar om man räknar in utsläpp under tillverkning/framställning av el. (Se exempelvis Riksrevisionens granskning ”potential för fordonseffektiviseringar”).

Elbilens batterier. Tillverkas huvudsakligen av metallen litium som bara finns på ett fåtal platser i världen, reserver som sannolikt inte räcker långt. Dessutom finns många frågetecken kring utvinningen. (Se exempelvis Effekt 5/2010)

Energislöseriet. Elbilsförespråkarna lyfter fram att de flesta bilresor är korta, lämpligt för elbilen vars batteri inte lämpar sig för längre resor. Men är det inte just de korta resorna som är lättast att ersätta med cykel och kollektivtrafik? (Se dig exempelvis omkring där du bor)

Elbilens kräftgång kan inte heller skyllas på bristande politisk uppbackning. Sedan årsskiftet får den som köper en elbil 40 000 kronor genom den så kallade supermiljöbilspremien.

40 000 kronor i handen till den som har råd att köpa en bil som ofta kostar omkring 400 000? Är det schyst fördelningspolitik? Ett bättre förslag är i så fall en generell skatterabatt för alla som inte äger en bil. Då skulle vi kunna tala om minskade utsläpp på riktigt. Och få lite fördelningspolitik på köpet.

Mer om försäljning av elbilar nedan.

Ekot