Vintercyklist i Portland, USA. Foto: bikeportland.org
Snön har fallit och plötsligt är det glest mellan cyklisterna, åtminstone på Stockholms cykelbanor. Guardians Matt Seaton berättar hur han hälsas som en hjältemodig äventyrare när han cyklar till jobbet i London trots snön. Men man behöver egentligen inte ge upp cyklandet bara för att det är lite vitt ute, skriver han och delar med sig av sina bästa knep.
Själv avskyr jag att slira runt när det är halt, fast efter en vecka på tunnelbana och bussar blir saknaden för stor. Jag tar ut cykeln igen. Och i kall och väl packad snö är det inga större problem att cykla. Man måste bara ha lite mer tid på sig än vanligt, och kanske också vara lite mer koncentrerad och förutseende. Inga plötsliga inbromsningar eller skarpa svängar.
I Karlstad uppmanas invånarna att cykla hela vintern. Staden har satt ihop ett gäng tips och låter till exempel analysera sitt väggrus för att försäkra sig om att det inte punkterar cykeldäcken.
Ett bra knep är att inte ha däcken alltför välpumpade, så att man får bättre grepp. Själv har jag fortfarande inte provat dubbdäck på cykeln, men ligger snön en längre tid kan det säkert vara bra. Sadelvärmare är en annan ovärderlig vinterhjälp.
Fler tips tas tacksamt emot. Finns det till exempel något sätt att få växlarna att inte frysa?
Johan Erlandsson • 6 januari 2010 kl. 15:48
Här är en lång tråd om vintercykling:
http://www.ecoprofile.se/910_747_Forlang_cykelsasongen.htm
Jag klarar halkan genom att ha tre hjul. Jag fuskar dessutom med eldrift och kan därför bylsa på mig ordentligt utan att bli svett:
http://www.ecoprofile.se/910_1645_Elektrifiering_av_Nihola_lastcykel.htm
Testa en sprayolja med teflon i för att klara växlarna. Vet inte hur bra det är med teflon i naturen, men det är iaf små mängder kemikalier jämfört med en bil.
Jeppe • 7 januari 2010 kl. 11:45
Ja tre hjul är bra, ingen risk att slira med dubbla frambromsar… Med en elcykel kan man klä på sig ordentligt utan att bli svettig, men en helt vanligt cykel kan faktiskt fungera riktigt bra på vintern så länge det inte hamnar smältvatten på fel ställen som sedan fryser, samma problem som bilar kan få visserligen.
John Liungman • 19 januari 2010 kl. 20:22
Bylsa på sig utan att bli svettig?
Det är ju bara att klä sig rätt, dvs anpassat för det tempo man räknar med att hålla. Moderna funktionsplagg med bra fukttransport (tex ylle under gore-tex) och rejäla ventilationsmöjligheter funkar kanon! Värmen kommer inifrån! Lite kallt första minuterna, men sen blir det bra!
Rejäla tumvantar gillar jag att ha.
John
Jeppe • 28 februari 2010 kl. 22:07
Själv har jag inga problem med att klä mig rätt och cykla en vanlig cykel hela vintern, har gjort det i många år. Men för de flesta som kanske knappt har cyklat på sommaren tidigare kan nog en elcykel vara det som får en att ens fundera på att vintercykla.
Personligen har jag kommit fram till att en el-lådcykel är det absolut bästa transportmedlet i staden i alla väder och med alla slags laster. Har två barn och kör en hel del leveranser i kombination med att vi bor på toppen av ett berg…
Vintercykling med lådcykel
ebba • 16 januari 2010 kl. 22:33
jag cyklar alltid på vintern!
ett bra tips är att ha med sig en låstiningssprej i jackfickan eftersom låset lätt fryser i minusgrader. har man inte det kan en tändare vara bra för att värma upp låset. om man inte har tändare/sprej med sig så brukar det funka att blåsa in i låset + värma låset med händerna, men det kan ta ett tag.
punka brukar inte vara något problem på vintern förutom om vägarna är grusade med vasst grus som har hänt någon gång.
jag rekommenderar alla att cykla på vintern!
Ivan Liljegren • 24 januari 2010 kl. 00:24
Dubbdäck är fantastiskt. Har själv satt på ett par Schwalbe med variabel dubbkontakt så de funkar hela vinterhalvåret. Högre lufttryck = mindre dubbkontakt och omvänt.
Mina huvudbekymmer är rost i drivpaketet pga salt slask, samt kalla fingrar. Sistnämnda löses dock genom rejäla tumvantar samt att växelvis låta vänster och höger arm dingla fritt.
Charles N. • 11 februari 2010 kl. 17:41
Jag har vintercyklat i Örnsköldsvik i många år och kan tyvärr konstatera att det är fruktansvärt. Det är ofta så sanslöst dåligt plogade cykelvägar att man måste bära stålhingsten. Pensionärer, beväpnade med vassa gåstavar, vandrar i bredd och varken ser eller hör när man närmar sig.
Man kommer genomsvettig till jobbet, med undantag för fötterna som är som två isblock.
Halkan tycker jag inte är något problem, jag har Nokia W240 dubbdäck, men snön – Gud bevare oss cyklister för den!
MissI • 7 mars 2010 kl. 00:30
– skaffa dubbdäck! det är verkligen helt fantastiskt, man kan cykla rakt över vilka isfält som helst utan att någonsin ens slira till. vissa cykelhandlare låter dig förvara sommardäcken hos dem, så är det bara att byta tillbaka när det är dags, om du inte vill göra det själv förstås.
– hjälm med inbyggd mössdel – Bern har finfina t ex
– sadelskydd i ull
– ha broddar på skorna. om det är blank-is vid trafikljusen är det bra att kunna skjuta ifrån. och så slipper man halka omkring om man blir tvungen att gå med sin cykel
– om du kan, parkera cykeln inomhus så att växlarna inte fryser, annars växla till en bekväm medelväxel innan du parkerar, så slipper du cykla på ettan till jobbet nästa morgon om den fryser fast.
– för kjolanvändare – använd överdragsbyxor eller benvärmare som är lätta att bara dra av när du kommer fram.