Med tre månader kvar till klimatmötet i Köpenhamn väljer Sveriges regering sida. Att öka bilismen är så klart viktigare än att undvika klimatkaos. Förbifart Stockholm kommer få klartecken från regeringen och kunna börja byggas år 2012, rapporterar SVT Rapport.

Det är blir en tydlig signal från Sverige till Kina, Indien och andra Syd-länder inför klimatförhandlingarna: gärna ett klimatavtal men först en rejäl motorväg.

Tidigare beräkningar visar att den sexfiliga motorvägen Förbifart Stockholm kan komma att öka koldioxidutsläppen i Stockholmsregionen med 80 procent.

I dag dör 300 000 människor om året på grund av klimatförändringarna. Hur många blir det i framtiden? Har regeringen Reinfeldt någon gissning?

 

Bloggat: Alliansfritt Sverige, Jonas Sjöstedt, Christian Valtersson, Flute-tankar

Media: SVD, SVD2, Oppostionen rasar (DN), DN, DN2, Nya vägar ger ökade utsläpp (Arbetaren), Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Lars Dahlberg uttalar sitt stöd för Förbifarten (SVD)