Följ Effekt

1/2019

Tema Psykologi

Varför gör vi så lite, när vi vet så mycket?

Homo consumens

Fredag eftermiddag och bilarna fyller parkeringen på storköpet inte långt från där jag bor. Människor med veckohandling i tankarna och...

Oljetoppen

I grunden är oljetoppen eller peak oil något ganska enkelt och självklart. Inget varar för evigt, inte ens oljan. Det...

Vindkraftsparken är en chans för fordonsindustrin

Vindkraftsparken i Piteå kommun som regeringen i dag gav klartecken till kommer motsvara två kärnkraftverk när dess 1 100 kraftverk...

Konsumismen hotad – av metallbrist

Glöm klimatkris och oljetopp. Världens shoppingfrossa kommer hejdas av resursbrist. De sällsynta jordartsmetaller som är nödvändiga för att tillverka många...

Ingen win win-situation

Varför kan inte företagen se möjligheterna i klimatkrisen? Vet de inte om att det kinesiska tecknet för kris har två...

Diskussion om grönmålning

I förra pappersnumret av Effekt skrev Sara Jeswani om grönmålning, det vill säga när företag använder mer eller mindre lögnaktiga...

Stockholmslogik

Stockholm jublar över att ha utsetts till Europas miljöhuvudstad. Obelisken vid Sergels torg har glimrat grön, politiker slår sig hjärtligt...

Ny forskning: Att dela lika är bäst

Först kom boken Jämlikhetsandens tunga bevisföring för att jämlikhet skapar bättre samhällen. Nu kommer ny forskning som ger ännu mer...

Den mörka sanningen om pengajakten

Danmarks statsminister Lars Lökke Rasmussen misslyckades totalt med sitt mål att få till ett avtal på klimatmötet i Köpenhamn. Nu...

Matens dolda pris

Mer mat för mindre pengar. Så har vår livsmedelskonsumtion utvecklat sig under de senaste åren. Vi trycker i oss tidigare...